2. Etape 1/9 til 8/11 - 2016 - Mod ukendte kyster

Klik på billedet for at se hvilke datoer vi AFSEJLER fra det givne sted.

Etape 2 starter i La Coruña, (Spanien), i dagene 1/9 til 3/9, med at indkvartere de nye besætningsmedlemmer.

D. 4/9 vil vi tidligt om morgenen sætte kursen mod Ria De Camarinas, en lille tur på ca. 50 sømil mod sydvest - lige nord for Cap Finisterre. Vejret kan være ret tåget i dette område, hvorfor vi kan få glæde af Gwendoline M.'s integrede Furuno Navnet 3D ARPA Radar, til at spotte og undgå sejlbåde uden AIS ombord. En lille fin tur, så de nye besætningsmedlemmer lige kan nå at få deres søben.

D. 5/9 fortsætter vi med kurs imod Baiona. Det er meget sandsynligt, at det bliver en lækker rumskødssejlads med en fin portugiser-nord til at fragte os frem med en god fart i fladt vand. I Baiona skal vi bruge nogle dage med at kigge på det middelalderlige historiske kvarter samt en 1:1 kopi af Columbus' skib La Pinta.

D. 9/9 forlader vi Spanien og sætter kursen imod Porto, etapens første natsejllads. Seværdighederne i Porto rækker fra antikke bygninger til det lokale fodboldhold F.C. Porto. Strækningen langs floden Douro neden for Portos centrum hedder Ribeira og er på UNESCOs Verdensarvsliste og en af byens vigtigste attraktioner næst efter portvinen som har givet byen dens navn.

D. 15/9 går det imod Lissabon, Portugals hovedstad. Bydelene Bairro Alto, Alfama og Belém er alle et besøg værd.

D. 24/9 stævner vi ud fra den hektiske hovedstad Lissabon og sætter kursen imod Lagos som ligger på den sydlige del af Algarvekysten i Portugal. Lagos er en mindre by på omkring 17.500 indbyggere. Få sømil inden vi når Lagos, gør vi holdt ved berømte Ponta da Piedade, som er en meget storslået og iøjenfaldende klippeformation, tidligere et meget brugt maritimt kendingspunkt. Hvis muligt, sætter vi gummibåden i vandet og sejler helt tæt på. Måske møder vi også piratskibet Santa Bernarda, med kaptajn Bernardo om bord.

D. 30/9 starter vi på etapens længste ben - 450 sm i åbent hav. Destinationen er den lille ø Porto Santo, som ligger meget tæt på Madeira. Porto Santo blev først opdaget i 1418, og har en maritim interesse idet Christopher Columbus boede på øen i nogen tid. Han blev gift på Porto Santo med Donna Filipa som var datter af øens første donee Bartolomeu Perestrelo.

D. 6/10 sejler vi så videre på en kort dagssejlads til Madeira. Øen er et fantastisk frodigt paradis, som bare skal opleves. Vi vil ligge i havnen i Funchal, og da det er et yndet samlingspunkt for de lokale, vil vi have "tilskuere" det meste af dagen. Det er nærmest "et must" at leje en bil og kører øen rundt.

D. 13/10 tager vi så ud på det næstlængste havstræk - 240 sm - sydpå til de kanariske øer. Vi lander først på øen La Palma i havnebyen Santa Cruz (hellig kors). Her er der bl.a. de historiske fæstninger Castillo de Santa Catalina og Castillo de la Virgen der er interessante. Der er også fine færgeforbindeler til de andre kanariske øer Tenerife, Lanzarote og Gran Canaria.

D. 19/10 forlader vi Santa Cruz de la Palma og smutter videre til La GomeraLa Gomera er stejle kløfter, blomstrende dale, snørklede landeveje, duftende laurbærtræer, farverige landsbyer og frodige urskove. På La Gomera er der masser af gode strande med fint, sort sand og gode bølger at boltre sig i. For mange er La Gomera fortsat ukendt land, men øen har for længst indskrevet sig i verdenshistorien da det var her at Christopher Columbus provianterede, inden han tog på sine dristige togter over Atlanten for at finde bagvejen til Indien.

D. 24/10 sejler vi igen til Santa Cruz, men denne gang på Tenerife. Det er igen en lille dagsrejse på 75 sm. Tenerife er velkendt af de fleste, og sikkert især for vulkanen Teide som med sine 3718 meter ikke lige er til at overse.

D. 30/10 går turen så videre med en 2 døgns sejlads til Fuerteventura - 160 sm. På turen sejler vi igennen farvandet der adskiller Fuerteventura fra Lanzerote. Vi fortøjre i havnen ved byen Caleta de Fuste, også kendt som Castillo. Byens hesteskoformede strand er kunstig og dækket af det fineste importerede sand, og der er mange muligheder for vandsport Da Caleta de Fuste ligger meget centralt på øen, kan man nemt udforske resten af Fuerteventura - enten med den offentlige trafik eller ved at leje bil.

D. 6/11 sejler vi ud på etapens sidste tur - med kurs imod Las Palmas - Gran Canaria. Det er igen en to dages tur på ca. 100 sm.

D. 8/11 er der afmønsting for de gaster der ikke skal med over atlanten.

3. etape starter med ARC'en søndag d. 20/11.

La Coruña - Nordspanien

Udgangspunktet for etape 2 med S/Y Gwendoline M.

Det koster ca. 1.000,00 kr. at flyve med Iberia fra København til La Curuña med mellemlanding i Madrid. Flyve/Rejsetiden er ca. 7,5 timer.

Fra lufthavnen er der små 10 km. til lystbådhavnen, hvor S/Y Gwendoline M. ligger og venter på at tage ud på 2. etape.

La Coruña er den næststørste by i Galicien og hovedstad i provinsen af samme navn. Byen er hovedcentrum for handel, kultur og sport. Byen er desuden hjemby for det spanske fodboldhold Deportivo La Coruña.

La Coruna ligger i Golfo Artabro, som også omfatter de mindre havne (længere mod øst) i Sada, Ares og Ferrol. Der er mange smukke ankerpladser i området.

La Coruna er normalt den første destination for lystbåde der krydser Biscayen og udgangspunktet for længere togter mod syd.

Den gamle by er meget attraktiv med smalle gader og mange caféer og restauranter. Der er mange gode WIFI hotspots i byen, fremragende supermarkeder, en meget god skibsudstyrsforretning og reparation faciliteter.

På billedet ses solopgangen i La Coruña med S/Y Gwendoline M. taget d. 12/9-2009 kl. 09.00.

 

Ria De Camarinas

Gemt i den nordlige side af den attraktive bugt Ria de Camarinas, ligger byen Camarinas som et meget behagelig stop langs den vilde kyst med det frygtindgydende navn Costa da Morte i Galicien. Det er den type by, hvor damerne stadig sidder i døråbningerne og laver blonder. Bugten er fantastisk smuk og meget fjern fra den almindelige turisme.

Af maritim interesse, bør nævnes fyret i Cabo Vilan, som for mig er det smukkeste fyr af alle Galicien. Landskabet omkring ​​Cabo Vilan og dets fyrtårn er spektakulært både fra land såvel som fra sø-siden. Det nuværende fyrtårn blev bygget i 1896. Det hæver sig cirka  105 meter over havets overflade. Det var den første elektriske fyr ved den spanske kyst. I fyrtårnets service-bygning holder Museo dos Naufaxios (Skibsvrag Museum) til. Det er også et besøg værd.

I disse smukke omgivelser fortælles også historien om HMS Serpent og dens 172 besætningsmedlemmer som gik tabt i en storm her i 1890 med kun 3 overlevende.

Der er blevet rapporteret mere end 150 skibsvrag ved denne kyst, hvorfor navnet Costa da Morte - Dødens kyst - ikke er helt ved siden af. Der har været mange skibsforlis her siden de gamle romere navigerede denne kyst.

Dette er stedet hvor du bør tage dit kamera og vandre rundt på stierne, og fotografere det ene fantastiske sceneri efter det andet.

Noonsite: http://www.noonsite.com/Countries/Spain/Ria%20de%20Camarinas

Baiona - Ria de Vigo - Den sidste havn i Spanien

I Baiona er der masser at se på, hvad enten man er historisk, maritimt eller kulinarisk interesseret.

Byen blev grundlagt i 140 f.Kr. af Diomedes af Aetolia. Byen har igennem historien haft flere navne, herunder Stuciana, Abóriga, Balcagia og Erizana. I 1201 gav kong Alfonso IX Leon byen et kongeligt charter. I 1370, tog kong Ferdinand I af Portugal, som blev proklameret konge af Castilien ophold i byen og etablerede sit regeringssæde her, indtil han blev tvunget til at vende tilbage til Portugal. I 1474 blev Baiona beslaglagt af Don Pedro Alvarez de Soutomaior, også kendt som Pedro Madruga, Greven af Caminha.

Af vigtig maritim historie bør nævnes den 1. marts 1493. Pinta, et af skibene fra Columbus' flåde som rejste til den nye verden, vendte tilbage til Europa og ankom i Baiona denne dag, hvilket gør byens havn den første til at modtage nyheder om opdagelsen af ​​Amerika. Et 1:1 replika af skibet bør helt klart besøges.

Der er også Castillo De Monte Real også kendt som Baionas Slot. Det var hertil Martin Alonso Pinzõn i 1494 først kom i land, og fortalte om opdagelsen af Amerika. Der er en meget smuk gå-tur langs brystværnet hele vejen rundt.

Liggende så tæt på havet, er det kulinariske udbud selvfølgelig influeret heraf. Men man kan også vælge mellem middelalderlige restauranter, bøf-restauranter og meget mere.

http://www.noonsite.com/Countries/Spain/Ria%20de%20Vigo

 

Porto - Så er vi kommet til Portugal

Så har vi lagt Spanien bag os og er efter etapens første natsejllads ankommet til portvinsbyen Porto i Portugal, hvor vi skal tilbringe 5 eventyrlige dage.

Vi tager dinghyen på en sejltur på Douro-floden i vintøndernes historiske slipstrøm, hvor vi skal Douro-dalens imponerende vinmarkers, hvor druerne til Porto's portvin kommer fra.  Vi skal på vingårdsbesøg, se bjergtagende natur og få et indblik i det lokale køkken med ægte portugisiske retter og vine. Det er bare nogle af de oplevelser, vi har i vente i denne by.

Men Porto er meget andet end Portvin.

Seværdighederne i Porto rækker fra antikke bygninger til det lokale fodboldhold F.C. Porto. Strækningen langs floden Douro neden for Portos centrum hedder Ribeira og er på UNESCOs Verdensarvsliste og en af byens vigtigste attraktioner næst efter portvinen som har givet byen dens navn.

Er man arkitektonisk interesseret, bør man se Portos katedral (portugisisk : Sé do Porto), der ligger i det historiske centrum og er en af byens ældste monumenter og et af de vigtigste romanske monumenter i Portugal.

Katedralen blev påbegyndt opført omkring 1110 e.v.t. under protektion af biskop Hugo og blev afsluttet i det 13. århundrede, men der er tegn på, at byen har været et bispedømme sæde siden Suevi dominans i det 5.-6. århundrede.

Mellem katedralen og flodstrækningen Ribeira  ligger en af Porto mest fascinerende kvarterer - Barredo'en. Et sandt virvar af små middelaldergyder og stejle trapper ned mod floden giver en helt speciel stemning.

Centralt i Porto ligger gaden Avenida dos Aliados, der en Portos mest storslåede boulevard og domineres af byens rådhus, Camara Municipal. Langs boulevarden ligger flot udsmykkede neoklassiske bygninger og i midten er græs og træer.

Der er ogå mulighed for at leje en motorbåd i et par dage og sejle langt op ad Douro floden, helt ind i hjertet af Douro-dalen. Se evt. http://loja.douro.biz/en_GB

Douro Marine: http://www.douromarina.com/en/

Noonsite: http://www.noonsite.com/Countries/Portugal/Oporto

Lissabon - Portugals hovedstad

Lissabon er en smuk by. Selve byen Lissabon ligger på syv høje med de mest fantastiske udsigter over byens kvarterer:

  • Baixa er Lissabons handelscentrum med imponerende pladser og bygninger, caféer og shopping-muligheder.
  • Bairro Alto er den bydel i Lissabon, som har flest kunstmuseer, gallerier og gode shopping-muligheder i trendy butikker. Og når mørket falder på, forandrer Bairro Alto sig til Lissabons Party-centrum.
  • Alfama i Lissabon er autentisk, portugisisk stemning med gamle huse, masser af kirker og en labyrint af smalle, brolagte gader.
  • Belém er en rolig forstad i Lissabon med parker og søpromenade og her finder du fantastiske museer, en seværdig præsidentbolig og et storslået kloster.

Forstaden Belém var stedet hvorfra mange af Portugals berømte søfarere satte sejl for at udforske verden. Ved kysten finder du Torre de Belém, et smukt dekoreret tårn, som startede sin tilværelse i 1500-tallet ude midt i Tejo som fæstning og søfarernes udgangspunkt. Men efterhånden som Tejo's breder flyttede sig, er Torre de Belém nu endt helt inde ved kysten og kan besøges ved at krydse en kort gangbro.

Og Torre de Belém er bestemt et besøg værd, ikke mindst for den helt fantastiske udvendige udsmykning. Men også indvendigt kan du få oplevelser - skiftende udstillinger om de portugisiske opdagelsesrejsende, Guvernørsalen, Kongesalen, Audienssalen og kapellet Oratório. Og sidst men ikke mindst den fantastiske udsigt fra taget af Torre de Belém.

I Belém finder vi også Padrão dos Descobrimentos, monumentet for portugisiske opdagelsesrejsende eller på portugisisk 'Padrão dos Descobrimentos' som ligger ned til vandet. Monumentet forestiller et skib og afbilleder 30 af de kendteste sønner fra Portugals historie. Øverst står Henrik Søfareren (Infante Henrique 1394-1460), som var med til at grundlægge Portugal som søfarernation og kolonimagt. Henrik Søfareren var prins (infante på portugisisk) af huset Aviz, som er én af Portugals gamle kongeslægter. Blandt de andre berømtheder på monumentet er: Vasco Da Gama (fandt søvejen til Indien), Pedro Álares Cabral (opdagede Brasilien), Ferdinand Magellan (sejlede som den første kloden rundt), Diogo Cão (første opdagelses rejsende som nåede Congo floden i Afrika), Bartolomeu Dias (første opdagelsesrejsende som krydsede Kap det Gode Håb), Luis de Camões (Portugals største digter), King Manuel I (konge under Portugals storhedstid omkring år 1500), Pedro Nunes (matematiker fra det 16. Århundrede) og Nuno Gonçalves (maler fra 15-hundrede tallet).

Alfama er bydelen, hvor Fado-traditionen startede. Fado er Lissabons musik, en genre, der udtrykker sorg og længsel.Du kan finde masser af Fado-huse rundt om i Lissabon, men Alfama er kendt for de bedste af slagsen.

I Fado-husene får du alt det, der kendetegner Lissabons natteliv - dejlig musik, mad og vin. Det mest berømte er Parreirinha de Alfama, der ligger på Beco do Espirito Santo 1, kun få skridt fra Lissabons Fado-museum, Museu do Fado.

Vi skal selvfølgelig også besøge Vasco Da Gamas grav på Jerónimos Monastery. Se mere om ham på http://www.portugalnyt.dk/content/opdagelsesrejsendevascodagama.aspx

Vi vil forsøge at få en plads i havnen Marina Parque Das Nacoes se http://www.marinaparquedasnacoes.pt/navigation/route

Se mere på: http://www.lissabon.dk/

Noonsite: http://www.noonsite.com/Countries/Portugal/Lisbon