Efter nogle skønne og lærerige dage på Madeira, kom vinden og dermed også tidspunktet til at vi skulle videre til Gran Canaria, en lille smuttur på 310 sømil.

Formalia skulle dog først ordnes, dvs. et besøg på havnekontoret hvor toiletnøglerne blev afleveret, regningen for opholdet blev betalt og vi fik vores skibspapierer tilbage. Derefter et besøg hos den lokale politimyndighed, som møjsommeligt nedskrev præcis de samme oplysninger, de allerede havde registreret ved ankomsten, denne gang dog på en afrejse formular. Hvad alt det papirarbejde skulle gøre godt for står stadig hen i det uvisse for os. Vi fik sagt farvel til ING-bådens besætning, de ventede på noget post som endnu ikke var ankommet, så de ville først tage afsted dagen efter.

Kl. 13.00 stævnede vi ud af Funchal havn med kurs imod Gran Canaria.  Det vil sige, vi havde planlagt kurs 176, med vind fra omkring nord. Istedet blæste vinden fra 228 grader, så vi måtte lægge om til kurs 134, for at få vind nok i sejlene.

Kl. 15.25 flovede vinden helt, og jerngenuaen blev sat, og kursen blev lagt om til 183 grader, for at kompensere for den tidligere alt for østlige kurs.

Kl. 18.25 kom vinden igen, (12 knob) denne gang fra nordvest, og sejlene blev rigget til fuld sejlføring med vinden ind agten-for-tværs på en styrbords halse. Den store genua var bommet ud, hvilket gav en rigtig god fart og stabilitet i båden.

Oliver havde det meste af tiden haft fiskeline ude, og lige da han skulle til at trække den ind for natten var der bid - FEDT.

En Mahi Mahi - Dorado - Dolphin Fish - kært barn har mange navne, blev hevet ombord. Op med vodkaen og ned i munden på fisken - så var den død - hurtigt og smertefrit. Det er bare en billig "slavevodka" vi bruger til dette formål. Et trik vi fik anbefalet af Richard som vi mødte i l'Aber Wrac'h, da det ikke er nemt at slå fisken ihjel ved at "daske" den hårdt i hovedet.

En rigtig flot hunfisk på 1 kg. som næste dag blev nydt til aftensmad. Se det var en rigtig lystfiskerhistorie fra det store hav.

Kl. 24.00 døde vinden igen, og jerngenuaen blev endnu engang vækket til live, for at bringe os videre igennem natten.

Lene og jeg blev enige om at vejrguderne vist ikke lige havde set de seneste vejrprognoser, som havde varslet en stabil nordenvind på 10-18 knob hele ugen. Det blev efterhånden til en hel del dyr motorsejlads, medmindre vi ville ligge stille og bare vente på vinden.

Nå men der er jo ikke noget der kun er skidt, så med indrullet genua var der masser af sol på fordækket hele dagen, og det blev udnyttet i stor stil af os alle, til at slikke lidt solskin og snige sig til en lille lur, under dække af at sole sig.

Kl. 08.00 d. 20/10 kom vinden endelig igen, og vi kunne igen sætte den tidligere sejlføring. Vinden svingede meget i styrke, fra 10 knob til 19 knob, men vi holdt som regl en fart på mellem 5 til 6 knob hvilket vi var ganske tilfreds med - det gav en rolig sejlads med fladt vand, gode fiske muligheder, og tid til at reparere itu-revne flag mv.

Vi fik mange besøg af delfiner på denne tur også, så efterhånden er delfinbesøg ikke mere noget, der kan trække folk på dæk.

Der var dog en flok som var særlig sjov - de lavede en del parallelsvømning - se bl.a. billedet med 3 delfiner på stripe tæt på Gwendoline M's styrbords side. De lavede skin-angreb på båden, og hoppede en del op over vandet - og svømmede på ryggen lige foran Gwendoline M's stævn. Desværre var det umuligt at få et foto af det, selv om der blev skudt over 200 billeder af.

D. 21/10 kl 13.45 gik vi i læ af Tenerifes store bjergmassiv (3800 m), og vinden gik som forventet ud af sejlene. De 6 mercedes cylindre blev startet, og vi satte ud på den afsluttende del af turen, med at krydse storskibsruten imellem Tenerife og Gran Canaria, så sydpå ned langs Gran Canarias vestkyst til vi nåede Arguineguin.

Men hermed var de store oplevelsers tid ikke forbi. Kort tid efter vi havde startet motoren, spottede Oliver noget i vandet. Vi kiggede lidt, og pludselig stod er en vandsøjle lodret op i luften - HVALER - råbte vi og Celeste og Lene kom styrtende op på dæk.

Der var 2 grupper af hvaler, en gruppe af kaskelot hvaler der var på vej vestpå nord om Tenerife, og en stor gruppe Pilot hvaler på vej nordpå.

Vi tog farten af, og filmede og fotograferede og nød det betagende syn af disse store havdyr, som i roligt tempo og fuldstændig upåvirkede af vores tilstedeværelse svømmede videre på deres færd.

HOLDDAHELTOPHVORVARDETFANTASTISKATSEOGOPLEVE.

På billedet af kaskelothvalen ligner det blot en træstamme der flyder i vandoverfladen, mens Pilothvalerne var mere fotogene.

Bemærk den særdeles svære rygfinne, som fint ses på billedet.

Kl. 21.00 anduvede vi Arguineguin havn, blot for at blive smidt væk igen en halv time senere. Man skal have en special tilladelse af Guardia Civil for at lægge til kaj i Arguineguin - noget vi aldrig have skænket en tanke.

Så - af med fortøjningerne og tilbage til Puerto Rico - 10 minutters sejllads, og ind i havnen - det sædvanlige papirnusseri - og kl. 22.45 lå vi godt fortøjret - og smuttede lige en tur op i byen for at gense de kendte steder.

Nu går der så en måneds tid her på Gran Canaria, før vi stikker over atlanten d. 22. november med ARC'en.

Helena kommer og besøger os fra d. 30/10-6/11 - billetten er købt og betalt - Vi glæder os alle sammen til hun kommer.

Vi skal fejre Celeste's fødselsdag d. 5. november - vi vil sørge for at holde computeren med SKYPE åben, hvis nogen har lyst til at "ringe" og sige tillykke om formiddagen. Eftermiddagen og aftenen er vi "ude i byen".

D. 8. november skal vi til Las Palmas og starte forberedelserne ifm. ARC'en.

Klik på billederne for at se billedteksten.