Efter 4 solrige og 6 lange kedelige og særdeles regnfulde dage i Figueria Da Foz, vendte vinden endelig igen til vores fordel. Et højtryk skulle sikre os en ok vind fra nord, så vi kunne komme til Madeira - en tur på 624 sømil - omregnet til tid ca. 5 døgns sejllads med en gennemsnitsfart på 5-6 knob.

Vi lagde fra kaj kl. 11.15, i fint vejr, barometerstand på 1033, lidt store atlanterhavsdøninger tæt under kysten, 3-5 meter høje, men med forholdsvis stor bølgelængde, så det var ok. Der var som planlagt ikke meget vind, så de første 4 timer var for motor. Kl. 15.30 kom vinden fra nord med 14,5 knob (7,5 meter/sekund), og vi kunne slukke motoren - det var dejligt.
 
Vi gik en kurs 264 grader, altså næsten stik vest, for at komme så hurtigt ud af de store skibes rute som overhovedet muligt. På havet gælder der nemlig den regl, at de små viger for de store - ikke lovformligt vedtaget i nogen international forsamling. men ikke desto mindre sejler alle efter den.

Vi gik for fuld sejlføring, dvs. store genua, storsejl og messansejl sat, og vi kunne holde en fart på ca. 5. knob. Hen under aften fliovede vinden noget, og vi droppede helt ned til 2,5 til 3 knob. Nok til at vi kunne holde den fastsatte kurs, så vi startede ikke motoren.

Omkring kl. 02.00 havde vi tilbagelagt de ca. 65 sømil vi skulle ud fra kysten for at undgå "storskibsruterne", og vi gik over på en mere sydlig kurs - 215. Vinden var kommet igen, og vi fik sat vores efterhånden godt gennemprøvede "sommerfuglerigning", med den store genua bommet ud til bagbord og den mindre genua bommet ud til styrbord. Det gav os en hastighed på 5-6 knob, med vinden ind agten-for-tværs på en styrbords halse. Og således sejlede vi i de næste 4 dage - med daglige delfinbesøg - solbadning på dækket om dagen, og en fantastisk smuk stjernehimmel om natten - mange gange med stjerneskud.

Første døgn tilbagelagde vi ca. 120 sømil, andet døgn ca. 150 sømil og 3. døgn ca. 130 sømil, fjerde døgn ca. 110 sømil. Kl. 14.30 efter 99 timer og 505 sømils sejlads flovede vinden fuldstændigt. Vi tog badetøjet på og hoppede i de 22,5 grader var me atlanterhav med 3,8 km vand under os. Det var helt specielt at bade ude på åbent hav i blikstille vejr, varmt badevand og næsten 4 kilometer vanddybde. Lene ofrede sig og blev på båden, mens Celeste, Oliver og jeg pjaskede og pjattede i bølgerne i et par timer. Derefter måtte vi starte motoren og sejle de resterende 109 sømil med jerngenuaen som drivkraft.

Kl. 12.00, præcis 120 timer og 3 kvarter efter vi havde forladt Figueria Da Foz var vi i Funchal havn på Madeira. Vores første store hav etape var vel overstået, og alt var gået som planlagt, incl. diverse delfin besøg.

Da vi skulle op til havnekontoret og melde vores ankomst, kom vi forbi en anden dansk båd - ING - med familien Johansen (se www.jordenrundt.info ) fra Kalundborg ombord. Et hurtigt hej og godag blev det til, og vi ses senere. Et par timer senere bankede Rune (sønnen på 15 år) på vores båd og inviterede os til aftensmad og hygge ombord på ING, det ville vi da meget gerne. Kl. 19.15 boksede vi stadig med at få sat motoren på gummibåden, så det endte med at Rune kom og hentede os, da ING samme eftermiddag havde forladt havnen for at ligge for svaj lige udenfor.

En rigtig hyggelig aften blev det til, og aftenen efter var ING på besøg hos os. Der fik vi senere på aftenen også besøg af ING's 3 gaster, Mikael, Jacob og Anna, som havde været på biltur et par dage på Madeira.

Inspireret af deres oplevelser lejede vi også en bil for en dag, og kørte den vestlige del af øen rundt. Det var en dejlig og meget smuk tur - Madeira er helt fantastisk frodigt, og overalt støder man på deres effektive vandindsamlingssystem med små kanaler/render, hvor regnvandet ledes til store vandreservoir, som igen tappes via den almindelige vandforsyning - dog med et fantastisk højt tryk. Oliver og Celeste lavede hver en flot rapport om Madeira som skolearbejde.

Madeira er helt sikkert en ø der kan anbefales et besøg.

Klik på billederne for at se billedteksten