Cherbourg - Den engelske kanal.

Selve indsejlingen til Cherbourg gik på tværs af tidevandsstrømmen, hvilket medførte en langsom sejlads med 30 graders sætning af strømmen - dvs. at Gwendoline's stævn var 30 grader mere mod styrbord, end den kurs vi faktisk bevægede os over grunden. Dette tog selvsagt en hel del af vore fremdrift, hvorfor vi i flere timer kunne se Cherbourg nærme sig - LANGSOMT.

Vel ankommet d. 24. august 2009 kl. 13.56 i Cherbourg efter en stille og rolig sejlads på ca. 190 SM, fandt vi nemt en rigtig god plads ved en flydebro, ved siden af en hollandsk båd.

Vi fik ordnet havneafgiften, som var helt fantastisk billig - kun 22 Euro pr. døgn incl. vand og strøm. Det gik godt i 4 dage, så blev fejlen opdaget - vi skulle betale dobbelt så meget altså 44 euro - øv. Til gengæld skulle man købe poletter til badet, samt 4 euro pr. time på internettet.

Cherbourg er en historisk vigtig by i forbindelse med 2. verdenskrig, idet byen ligger i det område af nordmandiet, hvor D-dag foregik. Vi var oppe på et fort hugget ind i klippen af allierede krigsfanger. Her fik vi så en fantastisk historisk oplevelse, hvor man med billeder lyd og de helt specielle omgivelser inde i bjerget, førte os tilbage til 2. verdenskrig og de allierede krigsfangers kummerlige forhold under tilvirkningen af dette fort i bjerget, og de allieredes hårde kamp for at besejre dette fort. Vi var alle lidt ydmyge bagefter, overfor alle de unge mænd som ofrede livet, for at vi kan leve som vi gør idag.

Efter et par dage kom vores russiske bekendtskab fra Brunsbüttel - AKEJIA -ind i Cherbourg. (Vi havde også mødt dem i Den Helder).

De var rigtig våde - sikkert en rigtig R--tur, men som altid med humøret helt oppe.

De er 9 russiske studerende fra St. Petersborgs universitet på vej til Gran Canaria, hvor de har et udvekslingssamarbejde med universitet i Las Palmas. Båden skal blive liggende vinteren over, hvorefter de til foråret 2010 så skal sejle sammen med Gran Canariske studerende rundt på de Canariske øer. De har lidt travlt, da de skal hjem med fly fra Las Palmas d. 25. september.

I Cherbourg fik vi også smagt østers - både Oliver og Celeste smagte dem - men det var dog ikke nogen success. Celeste slugte dog sin østers denne gang - hvilket er et stort fremskridt. Vi mødte også et rigtigt sødt engelsk par - Bob (Robert) og Joyce. Vi fik et par hyggelige aftener sammen med dem, hvor Celeste og Oliver virkelig fik prøvet deres engelske sprog af.

Det blev også tid til lidt maste arbejde - vi skulle have en ny windex sat op - den gamle fik Furuno ødelagt da de skulle udskifte vejrstationen i toppen af masten.

Igen var vinden forholdsvis stærk og fra den forkerte retning - så vi måtte vente mange dage før den igen kom i vores farvør.

I ventetiden fik vi så besøg af det franske toldvæsen lørdag d. 29/8 kl. 21.35 om aftenen. Da vi ikke kunne fremvise et nationalt registreringsbevis - vankede der en bøde på 150 euro. Vi havde heldigvis kun 100 euro i kontanter - så vi fik rabat. Tolderne forklarede, at da vi ikke kunne fremvise nationalitetspapier - (bådforsikring, købekontrakt, egne pas var ikke godt nok), var vi at betragte som et piratskib uden et nationalt tilhørsforhold. Vi forklarede, at vi d. 10. august havde modtaget afmeldingen fra det tyske skibsregister, at det var sendt til Danmark, og at vi nu ventede på at modtage vores skibsregistrering papirer. Ingen indvirkning - betal venligsk kontant. På spørgsmålet om hvorvidt vi så kunne forvente at få bøde efter bøde, i hver ny fransk havn, sålænge vi ikke have skibsregistrering papirer, blev de noget pikeret. De svarede: "dette er ikke en pengemalkningsmaskine. Nu har I fået en bøde for denne forséelse, og I får en kvittering for bødens størrelse. Derfor vil I ikke få endnu en bøde i fransk havn. Men i Spanien - uh la la - de er slemme - vi råder jer til ikke at sejle dertil uden at have de rette papirer."

Jamen så kunne vi da lige så godt bruge ventetiden til FTLF's kontor åbnede tirsdag d. 1. september til at sejle til l'Aber Wrac'h - en god havn anbefalet af Bob og Joyce. Så søndag aften kl. 18.30 sejlede vi afsted på turen forbi de engelske kanal øer - på vej til l'Aber Wrac'h. Vinden som vi havde regnet med udeblev, så igen blev det til en hel del motor sejlads. Heldigvis med forholdsvis roligt hav, og igen uden at nogen blev søsyge. Se mere i næste album.

Klik på billederne for at se billedteksten