Fra Den Helder i Holland til Dunkerque i Frankrig.

Efter at have sundet os ovenpå turen fra Elben til Den Helder, var der almindelig enighed om at vente på det rigtige vejr, før vi begav os videre. Det kom først d. 19. august, hvor vi på råd fra en hollandsk båd, begave os ud på en 190 SM lang tur til Dunkerque i Frankrig. Vi havde oprindelig planlagt at sejle til Calais, men det var en rigtig dårlig havn for lystsejlere på grund at de mange færger, sluser med faste åbningstider (lukkede om natten), samt meget stor erhvervstrafik. Så var Dunkerque langt at foretrække. Vi ville gerne have en østenvind, men den er jo sjælden på denne årstid, så vi måtte nøjes med vindstille, og så gå for motor. I det mindste fik vi en dejlig og rolig tur - tiltrængt efter de mange tæsk i Tyske bugt. Vi havde helt fladt vand hele vejen, undtager de sidste 2 timer, hvor det blæste op med vind på 14 m/s, og vand piskende ind over stævnen. Selvfølgelig skulle denne blæst komme ligesom vi skulle starte indsejlingen til Dunkerque, som er ret tricky på grund af meget lavt vand, og en lang og snoet og smal indsejling. Men så snart vi kom tæt ind under land, blev det noget bedre, og ingen nåede at blive søsyge. Vel inde i havnen måtte vi tøffe lidt rundt før vi fandt en plads at ligge ved.

Flyopvisning og fyrkværkeri
I Dunkerque var vi så heldige at kunne overvære et rigtigt flot flyopvisningsshow med gamle propel fly, 2 dækkere med damer fastspændt på øverste vinge, jagerfly og redningshelikoptere. De berømte engelske Red Arrows var også med og afsluttede deres opvisning med at lave et røghjerte med en pil igennem - FANTASTISK. Om aftenen var der så et helt utroligt flot fyrværkeri show der varede i mere end 30 minutter.

I Dunkerque oplevede vi også for første gang tidevands forskelle på 6 meter. Da vi sejlede ind i havnen, var det højvande, men da vi sejlede ud ved lavvande, kunne man virkelig se den store forskel. Prøv at se de fortøjrede fiskebåde og hvordan de ligger i forhold til kajen, så får man en fornemmelse af den store tidevandsforskel. Den kan også aflæses af ekkoloddet som ses på billederne.

D. 23. august om morgenen satte vi så kursen mod Cherbourg i den engelske kanal, en 35 timers sejlads på ca. 170 SM.

På denne tur krydser vi så 2 grader øst og 0-medianen også kendt som Greenwich medianen, og begynder derefter at sejle nn.nn grader West istedet for nn.nn grader øst.

Vi oplever også den berygtede modstrøm i den engelske kanal, nogle gange sejler vi 10 knob over grund, andre gange kun 4 knob, alene påvirket af medstrøm eller modstrøm.

Vi fik en god vind på denne tur, og gik en hel del af vejen kun for sejl. På et tidspunkt fik vi 14 m/s vind ind fra bagbord, og det gav os en fart på 11,5 knob. Det var fedt.

Ved 16-tiden d. 24. august ankommer vi så til Cherbourg - kig videre i næste album.

Klik på billederne for at se billedteksten